LITERATURA E HIPERTEXTO. DE LA CULTURA MANUSCRITA A LA CULTURA ELECTRÓNICA
Amb aquest post finalitzo l’anàlisi
de la relació entre hipertext i literatura, es tracta d’un molt breu resum del
llibre de Carlos Moreno Hernández Literatura
e Hipertexto. De la cultura manuscrita a la cultura electrónica (1999, Madrid.
UNED). L’autor no considera que s’hagin de sobrevalorar les noves
tecnologies de l’hipertext ni confondre-les amb el concepte, ja que no suposarà
una ruptura radical amb l’impremta de la mateixa manera com aquesta no ho va
suposar respecte a la cultura manuscrita.
L’autor repassa les ja conegudes
principals característiques de l’hipertext, que permeten superar la idea del
text com a una cosa tancada i immutable que tenien els texts impresos. Hem de
distingir entre hipertext i intertextualitat, ja que la darrera fa
referència al conjunt de relacions dintre d’un text cap a altres texts. La
principal característica de la noció d’hipertext és la discontinuïtat, el salt
o desplaçament de la posició de l’usuari en el text. Ja hem parlat de la no
linealitat de l’hipertext, però com que aquest concepte sembla negatiu molts
autors prefereixen parlar de multilinealitat, ja que en l’hipertext es donen un
conjunt complex de linealitats a diversos nivells que depenen de diferents
perspectives i contexts.
Carlos Moreno repassa de forma
minuciosa la història del text literari, des de la cultura manuscrita a la
impresa. Literatura i hipertext convergeixen com conceptes antics, des del
segle XX la paraula literatura ha reduït el seu antic sentit. Tots dos es
caracteritzen per no tenir un centre fixe, són un corpus de texts relacionats
sense que tinguin a priori un eix organitzatiu. Un complex de vincles on els
texts canonitzats són únicament els eixos provisionals de la xarxa establerta
per les múltiples connexions entre ells. Conclou que els nous mitjans no fan
més que potenciar el que ja funcionava mitjançant l’escriptura i que l’impremta
havia dificultat: cada lector, al llegir, tria el seu propi camí, conformant un
text diferent que mai s’esgota del tot.
El concepte modern d’autor i
propietat es desenvoluparia amb la impremta, que alhora provocaria que les
obres es veiessin més aïlladament, com a texts tancats, complerts i
finalitzats. Res d’això succeïa amb la cultura manuscrita, l’impremta facilita
l’atribució de texts a autors individuals. La propietat intel·lectual i els
drets d’autor s’adaptaven perfectament a la tecnologia de la impremta, ja que
aquesta aïlla els texts, però resulta evidentment complicada d’aplicar als
texts en xarxa. La idea d’autor és moderna, però allunyada de la literatura
hipertextual. Així, va ser la impremta la que va portar la ciència moderna i la
literatura. La consideració textual de la literatura, gràcies a les noves
tecnologies, ja no serà predominant i s’alternarà amb l’altra utilitzant els
texts amb menys referència a l’autoritat, o sigui amb menys respecte i serietat
i alhora més lliure i alegre. Però com ja hem vist altres cops, acaba
avisant-nos de que encara és difícil saber la direcció dels canvis que les
noves tecnologies electròniques comportaran.
El concepte de gènere literari pot ser més comprensible
des de l’òptica del text com inseparable de l’oralitat i l’escenificació. Els
clàssics grecs són una continuació de la pràctica oral, un mitjà de transmissió
cultural amb la tasca de transmetre l’oralitat abans que aquesta fos
substituïda. Serà amb la impremta quan els texts s’allunyin cada cop més de
l’oralitat, convertint-se en categories genèriques. Els gèneres són
inseparables del cànon o selecció d’obres modèliques, i això és variable en el
temps, donant lloc a extenses classificacions sistemàtiques en les quals alguns
gèneres van perdent importància o són reemplaçats per d’altres. Per superar la
canonització de les obres literàries i la pressió homogeneïtzadora hem de
tornar el text a l’hipertext, recuperant el caràcter de diàleg original i
dessacralitzant-lo.
En un altre capítol del seu
llibre, Carlos Moreno analitza la complexa relació entre novel·la i hipertext,
aquest permet lectures creatives i ens allibera de la direcció tirànica de terceres persones que guiïn
la narració. Que els impressors puguin intervenir i guiar al lector en un
sentit diferent del previst per l’autor i que aquest pugui remetre’ns a un
autor anterior ja avançava les propietats hipertextuals de la novel·la. El desenvolupament
de la novel·la i la lectura silenciosa individual van de la mà a la invenció de
l’impremta, a més de a la consolidació de l’àmbit privat que es va donar a
partir de l’Edat Mitjana. Durant aquesta tot era públic, i per tant la
literatura tenia un caràcter oral i popular molt marcat. Així el concepte de novel·la és relativament nou i es
relaciona amb una forma d’escriptura inseparable de la seva difusió impresa,
per tant sobreviurà només mentre sobrevisqui aquesta. El mitjà electrònic
incorpora possibilitats hipertextuals que possibilitaran una nova manera
d’escriure, una cosa completament nova encara en fase experimental.
En el mitjà hipertextual el que
abans es considerava com a font d’informació, bibliografia, notes o
documentació complementària, es converteix en un simple creuament de camins,
està integrat al text millorant en claredat a la versió escrita. El nou mitjà
fa accessible el que abans només estava disponible. Lo fonamental serà filtrar
la informació pertinent per a la investigació, cosa que en el mitjà escrit
passa per una lectura més o menys ràpida de tot el text. Així l’hipertext
canviarà la manera en que veiem la literatura, la nostra manera de pensar sobre
la composició de llibres i aquests deixaran de ser coses aïllades. També hem de
tenir en compte la reducció de costos que els mitjans electrònics suposen, així
com la possibilitat d’efectuar connexions hipertextuals i modificar o
actualitzar el seu contingut. Com diu l’autor: la forma de veure les coses en el que abans tenia relació amb el
llibre, és a dir, en quasi tot, canviarà.
Carlos Moreno conclou que la
literatura mai ha deixat de funcionar com a hipertext, tot i les múltiples
traves en que s’ha trobat. L’hipertext electrònic, constituït per enllaços
entre altres texts, ens permet veure amb més claredat que un text no és
secundari perquè els seu tema sigui un altre text, sinó perquè no ha estat
encara canonitzat per a ser aïllat i mereixi alhora ser objecte d’altres
interpretacions. L’hipertext suposa una navegació alternant en busca del seu
sentit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada